Hur du kan du få din butik att komma högre vid sökning på Google?

Posted by:

|

On:

|

, , ,

De flesta e-handlare har nog upptäckt att det är dyrt att annonsera, oavsett media och kanalval. Tyvärr har många också upptäckt att det kan vara ännu dyrare att få besökare till butiken genom att anlita en konsult för sökmotoroptimering.

Kan du då själv göra något för att ranka högre när konsumenter söker med Google efter dina erbjudanden ?? – och utan att du lägger ner mer egen tid på detta än det är värt?

Bedöm själv, men först när du förstått det viktigaste om hur rangordningen i sökningarna fungerar och vilka webbsidor som är värdefullast för dig att få inlänkar ifrån.

Länkar, länkar och åter länkar
Inlänkar hårdvaluta. Det spelar nästan ingen roll hur bra du optimerar din webbsida om sidan saknar inlänkar. Alla inlänkar är dock inte lika värdefulla. Men vilka faktorer som avgör en länks värde är en djungel, eftersom faktorerna finns inbyggda i Googles algoritmer och i princip är okända för utomstående. Dessutom förändrar Google hela tiden sina algoritmer. Men också en djungel har många välkända stigar, så häng med på en guidad tur.

Värdsidans styrka avgör länkens värde
För länkarna som leder till din webbutik så kallas den målsidan och den sida varifrån länken kommer kallas värdsidan.  Då Google successivt lärt sig att sortera bort olika slags manipuleringar av vad som normalt är de ”bästa” och mest eftertraktade sökresultaten, så är det inte är antalet länkar som är huvudsaken, utan snarare vilken styrka värdsidan har. De här rangordnade faktorerna 1-9 påverkar inlänkens värde:

1. Värdsidans TrustRank
Värdsidans TrustRank (TR) har en väldigt stor betydelse för en inlänks värde. Tyvärr så är TR ett dolt mått på en sidas styrka, och vi kan bara göra kvalificerade gissningar angående en sidas TR, men klart är att institutioner, universitet, ideella och stora organisationer har en hög TR.

2. Värdsidans relevans
En viktig faktor för hur din inlänk värderas av Googles, är hur relevant den är i sammanhanget. Har du en butik med klockor, så vill du ha inlänkar från andra webbsidor som handlar om klockor. Tänk efter vilka sådana websidor om klockor som har hög TR och där du på något sätt kan få in en länk.

3. Inlänkens ankartext
Vad som står i inlänkens text (s.k. ankartext) har stor betydelse för dess värde. Optimalt är det om texten innehåller ordet eller orden som vi vill ranka bra på. En länk där ordet klockor, klockbutik etc. finns med är alltså betydligt mer värdefull än en länk med texten “läs mer här”.

4. Textlänkar vs bildlänkar
Det är inte alltid som en länk har en ankartext. Bildlänkar har det inte. Textlänkar har ett betydligt högre värde än bildlänkar. Att bilden innehåller en ”grafisk” text kan heller inte sökmotorn känna av.

5. Länkar ska helst vara skrivna i html
En sökmotorvänlig länk är skriven i vanlig html. Länkar med exempelvis JavaScript har ett mycket lägre värde. En annan viktig sak som du bör kontrollera är så att din inlänk inte har nofollow i källkoden (Högerklicka på sidan och välj ”visa källa”). Nofollow är en instruktion till Google och andra sökmotorer att inte följa länken. Wikipedia och många forum och bloggar har nofollow på samtliga utlänkar för att förhindra länkspam.

6. Inlänkens placering på värdsidan
Google har algoritmer för att avslöja köpta länkar, reklam och länkbyten. Köpta länkar är ofta placerade i sidfoten eller på andra platser där de inte syns så tydligt. De är mindre värdefulla än länkar som ligger i den löpande texten på sidan.

7. Länkens klickfrekvens
Google försöker avgöra om en länk är relevant, eller om det bara är ett länkbyte eller en köpt länk. En metod är att mäta hur många som faktiskt klickar på länken.

8. Antal utlänkar på värdsidan
Din länk är inte den enda länken på värdsidan. Ju fler utlänkar som finns på värdsidan, desto mindre länkkraft kommer din sida tillgodo. Ju färre länkar som finns på värdsidan, desto mer värde har din länk. Värdet av att finnas i en länkkatalog med hundratals länkar (och utan relevant innehåll i övrigt) är således begränsat.

9. Värdsidans popularitet, aktivitet och uppdatering
Google gillar webbsidor som besöks och uppdateras ofta. Det är därför en fördel om din länk befinner sig på en sida som är välbesökt, aktiv och där innehållet uppdateras med jämna mellanrum. Extra viktigt är detta i bloggar. En blogg som aldrig uppdateras förlorar snabbt i värde.

Kom du på någon bra idé efter att ha läst detta så sätt igång och genomför den!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *