Vad kan vi lära av nät-bedrägeriet Kameraexperten?

Posted by:

|

On:

|

, , , ,

Nu har två män bakom företaget Kameraexperten döms till fem respektive tre års fängelse för att ha lurat till sig minst tio miljoner kronor. Företaget sålde hemelektronik på nätet sedan 2007 men under julhandeln 2008 upphörde plötsligt leveranserna till kunderna och förskottsinbetalningarna gick upp i rök.

I min förra blogg noterade jag att fler och fler butiker nu är certifierade e-handlare vilket säkert är en följd av denna och flera andra uppmärksammade nätbedräger. Men vilka kriterier ska man ha när man som konsument ska bedöma en certifierings säkerhet, och vilka kriterier ska man som e-handlare ha när man ska välja certifiering?

Fallet Kameraexperten visar att en certifiering, för att vara säker för konsumenten, inte kan utfärdas för en längre period baserat på kreditvärdighet och kundnöjdhet vid ett visst kontrolltillfälle. Företaget kan ha funnits på marknaden länge och ha bra kreditvärdighet utan betalningsanmärkningar då något plötsligt förändras. Inga varor levereras längre, kunder börjar klaga till e-handlaren eller reklammationsnämnden, och betalningar till leverantörer uteblir. En märkning på en e-handelsplats är således inte säker om den inte är “datummärkt”, och inte heller om den bygger på att e-handlaren själv lägger ut ett fast märke i form av en bild på sin site. En bedräglig e-handlare har givetvis inget intresse av att följa några uppmaningar som stör bedrägeriet. I många fall är personerna i fråga dessutom helt oanträffbara. Märket måste därför för att vara säkert vara kopplat direkt till certifieraren, som också ska kunna dra tillbaka det utan medverkan från e-handlaren.

Finns det då någon sådan säkerhetsmässig skillnad för konsumenten mellan de olika alternativa certifieringarna i Sverige?

Ja det finns det faktiskt och skillnaderna illustreras tydligt i butiken www.badshop.se som valt att certifiera sig både med “Certifierad E-handel” och med “Trygg E-handel”. Testa själv genom att föra muspekaren över de båda symbolerna – den ena är datummärkt och kopplad direkt till certifieraren (där kunder också kan framföra klagomål direkt utan att gå via e-handlaren) – den andra består av en fast bild som e-handlaren själv styr över.

“Certifierad E-handel” följer dagligen den finansiella situationen och alla eventuella kundklagomål för våra certifierade e-handlare och e-butiker. Detta gäller såväl riskprognos från UC, händelser som t.ex. styrelseförändringar, klagomål på uteblivna leveranser etc. Vi kan, med omedelbar verkan, dra in certifieringen för e-handlare som inte längre uppfyller våra krav, varvid märkningen i själva e-butiken också försvinner.

För e-handlaren finns också betydelsefulla kostnads-skillander mellan certifieringarna. Bara “Certifierad E-handel” har kostnadsfri certifiering och en kostnadsfri provmånad, och har dessutom den lägsta månadsavgiften av de två.

Läs mer på  www.ehandelscertifiering.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *