Pre-race Report Stockholm Triathlon 2014

Posted by:

|

On:

|

Detta skulle bli mitt A-race 2014 och jag  lade upp årets träning mot detta från Kalmar Mini Tri 2013 fram till augusti 2014.

Har under säsongen verkligen satsat mer än tidigare, körde crawlkurs med Väsby SS i september och gick med i Saltsjöbaden Triathlonsällskap och körde i och med det 3-4 mycket fina strukturerade pass per vecka.
Vi har kört testar var sjätte vecka och jag såg klara och tydliga förbättringar vid varje testtillfälle.

Första veckan i april bar det av till Mallis för en veckas träningsläger med klubben, dag 2 körde vi en helt fantastisk 11 milsrunda i bergen på ca 6 timmar.

Dag 3 skulle vi köra ett brick-pass men på vägen ut till det var olyckan framme, både jag och klubbkompisen Ella föll i en nerförbacke. Jag bröt nyckelbenet och två revben i ryggen på vänster sida och Ella gjorde detsamma men på höger.

Efter 5 dagar på sjukhus i Palma blev det hemfärd och 6-8 veckors vila med mitella, sovande på rygg i soffan, starka tabletter och taxi till jobbet.

IMG_1846.JPG

Efter det blev det tyvärr en trög start med sjukgymnast och allt för mycket lathet och slarv.
Kom igång under sommaren med cykling på Öland, några löppass och lite sim. Sen fick jag två kanonfina genrepspass vid Sjöhistoriska Museet, dom passen var som minitävlingar med 350-400 startande varje tisdag, underbar pepp.
Upplägget är en halv sprint med 400m  sim, 8km cykel och 2,5 löpning. Den första var med Micke, Marcus och Klaus på 39 minuter och den andra med Lisa och Stefan på 38 min.

På båda dessa kändes, min annars absoluta favoritgren, löpningen tyngst. Inte bara för att den ligger sist. Min direkta analys är en kombination av alldeles för lite träning och för mycket vikt att släpa på…såå planen för säsongen 2014-2015 är att hålla i träning och köra dom 3 gemensamma passen varje vecka utan fusk och äta mycket mycket bättre. Max 1 macka per dag, nyttig hemlagad matlåda minst 4 gånger i veckan istället för onyttiga uteluncher och max 2 koppar kaffe per dag med mindre mjölk.
Kommer även att lägga in ett styrkepass per vecka på morgon eller kväll hemma eller på lunchen på Balance för att stärka ryggen efter skadan, stärka bål, armar och ben med klubbens filmade styrkeövningar anpassade för triathlon.

Starten för detta är 1 september och sedan drar klubbträningen igång för fullt 1 oktober. Ser såå fram mot den kommande säsongen.

Mitt mål med morgondagens tävling innan dagen D den 1 april var att köra på runt 2.40 men efter att länge övervägt att ställa in så bestämde jag mig i peppen på Ironman Kalmar förra helgen att starta. Nu är målet att fullfölja, ha grymt kul längs vägen, peppa klubbkompisarna och få ett riktigt fint och proffsigt träningspass.

Ser fram emot morgondagen och kommer att passera mållinjen med ett stort leende på läpparna.

One response to “Pre-race Report Stockholm Triathlon 2014”

  1. […] Läs detta inlägget först! Pre-race Report Stockholm Triathlon 2014. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *