Den som ofta besöker och handlar i webbutiker har det senaste året säkert sett att fler och fler butiker nu är märkta med en symbol för certifierad eller trygg e-handel. Frågan är varför?
En vanlig reaktion från många e-handlare och Internet-entreprenörer jag kommer i kontakt med är en i grunden sund skepsis. Man är lite anti mot ”kontrollsamhället” och undrar ”Varför ska någon annan ska kontrollera oss, vi levererar i tid och har bara nöjda kunder” eller ”Bara ett sätt att lura av en hederlig e-handlare lite pengar för ingenting”.
Samtidigt förstår man att det finns många oseriösa i branschen (Googla t.ex. på Kameraexperten, Playzone och Telexperten) och även e-handlare med de bästa intensioner kan gå i konkurs just när kunden gjort ett köp och redan betalat, och kunden kan då istället för att få en produkt för sina surt sparade pengar mötas av beskedet: ”Lagda och betalda beställningar kommer inte att levereras, meddelar bolaget. Kunder som redan har betalat sin order får rådet att ta kontakt med sin bank eller vända sig till konkursförvaltaren när en sådan utsetts”. Istället för en ny dator har man fått ett problem.
Om en konsument som oroar sig för sådana problem så bör de förstås kolla upp att företaget man handlar hos är att lita på inte heller ligger i farozonen för en konkurs. Jovisst sant – men Inte många har ork och tid att ägna sig åt det. Mycket enklare och snabbare då att klicka över till en annan butik som är certifierad, d.v.s. som en oberoende tredje part kontinuerligt följer upp och dagligen godkänner mot sina krav för säker e-handel.
Vill du veta mer så besök oss på www.ehandelscertifiering.se
Våra certifierare följer dagligen den finansiella situationen och för alla certifierade e-handlare och e-butiker. Detta gäller såväl riskprognos från UC som händelser som t.ex. styrelseförändringar. Dessutom kan konsumenten i webbutiken framföra klagomål direkt till certifieraren genom att klicka på certifieringssymbolen.
Leave a Reply