Exklusivt! Distanshandelsbloggen har intervjuat Clase Hessel, VD för mataffären.se

Posted by:

|

On:

|

, , ,

“Onlinehandel med mat kommer att vara en normal inköpskanal av dagligvaror.”

Mataffären
Mataffären

Hur lyder er affärsidé?
– Genom att förena dagens moderna teknik med ett personligt engagemang så kan vi erbjuda det bästa av två världar: En mataffär där du dygnet runt kan köpa handplockade varor av bästa kvalitet, präglat av såväl socialt som ekologiskt ansvar och få dem levererade hem direkt till din dörr. Utan att priset behöver vara högre än det du betalar idag.

Vilken är er långsiktiga vision?
– Om vi kan få fler att i lugn och ro planera sina matinköp, då har vi bidragit till att fler får bättre matvanor. Mat skall vara någonting njutningsfullt. Vi vänder oss till folk som vill slippa stressen, bärandet av tunga matkassar och bilköer. De som söker inspiration och nyheter och värdesätter dagsfärska råvaror och ett brett ekologiskt sortiment. Och som vill kunna handla klimatsmart. Det är Mataffärens vision!

När kändes er marknad/era kunder mogna för att börja handla matvaror på nätet?
– Min uppfattning är att marknaden var mogen för 1-2 år sedan. Med marknaden menar jag storstadsområden.

Hur ser er typiska kund ut?
– En dubbelarbetande, välutbildad småbarnsförälder mitt i livet, som har svårt att få tiden att räcka till. Oftast en kvinna som bor innanför tullarna eller i närförort.

Hur påverkar mathandeln på nätet de fysiska butikerna idag?
– Idag marginellt, på sikt tror jag att onlineförsäljning av mat kommer att ha tagit 3-5% av marknaden.

Hur tror du att mathandeln ser ut om 10-15 år?
– Onlinehandel med mat kommer att vara en normal inköpskanal av dagligvaror, med en överrepresentation i ovan angivna grupp.

Ser varukorgen på nätet annorlunda ut, jämfört i butikerna?
– Inte nämnvärt, men snittköpen är högre.

Hur jobbar ni med merförsäljning på nätet?
– I dagsläget genom annonser, men på sikt vill vi forma en personlig butik, utefter kundens köphistorik.

Hur marknadsför ni mataffären.se?
– Genom en mix av online och offline.

Hur ser ert miljöarbete ut idag?
– Alla leveranser sker med biogas bilar. Vi har avfallssortering och kommer att inleda ett miljöcertifieringsarbete under året.

2 responses to “Exklusivt! Distanshandelsbloggen har intervjuat Clase Hessel, VD för mataffären.se”

  1. Beata Avatar
    Beata

    Finns det planer på att utöka försäljningen till fler städer och så småningom även till landsorten?

  2. Claes Hessel Avatar

    Mataffären.se är verksamma på marknaden i Stockholm. Redan idag handlar flera tusen Stockholmare från oss. Vår bedömning är att potentialen för e-handel med mat är enorm och att e-handel med mat kommer att växa kraftigt de närmaste åren. Då vi är relativt nystartade är vi inne i en ”proof of concept” fas just nu. En framtida utrullning är beroende på hur väl vi lyckas under denna fas. Konceptet Mataffären är byggt för storstäder på mindre orter måste man erbjuda en något annorlunda tjänst.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *