E-handelskonsumenterna är aktiva konsumenter som samlar information på flera sätt innan de handlar på nätet. Det visar Postens nya studie ”Distanshandeln i Norden 2009”. Det har medfört att företagens strategier blivit mer avancerade och den starkaste trenden idag är den så kallade multikanalstrategin som innebär att företag säljer och marknadsför sina produkter via ett flertal olika kanaler. Stadium exempelvis använder sig av både Internet och butiker för att nå fram till kunderna.
Postens studie visar att de flesta köp sker i olika steg. Ungefär hälften av alla e-handelskonsumenter besöker jämförelsesajter för att få en bra överblick och värdera priset på en vara. I Danmark besöker två av tre konsumenter en jämförelsesajt innan ett köp, i Sverige gör ungefär varannan konsument detta.
Omkring fyra av tio e-handelskonsumenter i Norden uppger att de alltid eller ofta läser andras omdömen innan de beslutar sig för ett köp och ungefär var femte besöker också en vanlig butik för att titta på eller prova varan innan de beställer den.
– Utvecklingen med fler och bättre jämförelsesajter ökar konsumenternas möjlighet att göra välgrundade köp på nätet. Dessa sajter är även ett viktigt sätt för företagen att synas på. Men samtidigt måste e-handelsföretagen förenkla e-handelsköpet för att locka de som spontanhandlar. Batteriexperten är ett utmärkt exempel där man lyckats minimera antalet steg på sajten för att slutföra sitt köp, säger Arne Andersson, affärsutvecklare inom distanshandel, Posten Logistik.
De aktiva e-handelskonsumenterna använder sig av följande metoder innan de handlar:
- Besöker jämförelsesajter
- Tittar på varan i en postorderkatalog
- Läser andra konsumenters omdömen på Internet
- Tittar på och/eller provar varan i en vanlig butik
Hela studien ”Distanshandeln i Norden 2009” kan laddas ned via länken nedan:
http://www.posten.se/img/cmt/PDF/dh_norden_2009.pdf
Källa: Posten Logistik
Leave a Reply