Hög tid att elda på din julhandel

Posted by:

|

On:

|

, , , , ,

Än är det inte för sent att lägga på ett extra kol för att få extra fart på julhandeln i din internet-butik. Denna checklista kan vara en bra hjälp för att systematiskt gå igenom om det finns något mer du kan göra:

1. Se till att kunderna hittar din butik.

Använd ALLA metoder du kan komma på – inte bara den enklaste eller den du tror mest på:

– Bästa effekten per krona/timme får du troligen om du kan få en journalist att skriva om butiken i någon lämplig tidskrift eller blogg !!  Men sätt en gräns i förväg på hur många timmar du är beredd att lägga på det.

– Det är också kostnadseffektivt att vara din egen journalist och lägga in bra info och inlägg i relevanta communities och bloggar !
– Lägg lite tid på att komma högt (högst upp) på träfflistan vid Googlesökning när någon letar dina varor. Du kan faktiskt göra en hel del sökmotoroptimering själv och som kan få genomslag inom en månad genom att läsa och följa tips och inlägg på www.seo-forum.se

– Sökmotorannonsera förstås – ger snabbt genomslag – men satsa ordentligt. Det kan vara bra att veta att de flesta läser de 5-6 översta “organiska” träffarna i sökresultatet och de annonser (“sponsrade länkar”),  som ligger överst, allt enligt en svensk ögonrörelsestudie ( www.iprospect.se/eyemotion-undersokning-2009 ). Betydligt färre tittar också på de sponsrade länkarna i högerspalten där annonser från de som betalt mindre hamnar.

– Har du råd så annonsera i kanaler du vet når dina potentiella kunder och är kostnadseffektiva så gör det också: Internet, Tidningar, Radio?.

2. Se till att besökarna får förtroende för butiken när de väl kommit dit

Flertalet e-butiker har mer än 20% övergivna kundvagnar, och nedan finns en checklista på förslag på åtgärder för att få ner denna andel som baserats på erfarenheter från www.marketingexperiments.com/blog/ :

– Visa att en oberoende part har bedömt företaget och webbutiken som pålitligt. Eftersom det är naturligt att nya kunder som inte känner till företaget och e-butiken tänker efter en extra gång innan de beställer, så är det viktigt att skapa förtroende genom att låta en tredje part certifiera er (t.ex. www.ehandelscertifiering.se/referenser.php som har en kostnadsfri certifiering och provmånad). Tester med och utan märkning för trygg e handel visar på en tydlig förbättring, både av konverteringen av nya besökare till kunder, och av omsättningen för befintliga kunder.

– Erbjud de vanligaste alternativa betalningsmetoderna. Ingen ska behöva backa ut för att de inte kan betala som de är vill och är vana; kreditkort, banköverföring, faktura, postförskott osv.

– Visa fraktkostnaden tidigt och tydligt. En överraskning i kassan får många att tveka.

– Undvika att visa navigationsmenyn (och andra länkar) för kunder som står i kassan. Man kan förstå att omtanke om användarvänligheten gör att du vill att menyerna alltid ska ligga kvar och på samma ställe, men omtanken om dina affärer ska nog trots allt gå före.

– Lägg in en tydlig “progress-visning”, från att kunden väljer ut produkter tills dess att betalningen är genomförd och ha så få steg som möjligt att gå igenom. Att alltid se var man befinner sig i beställningsgången minskar oron och att kunder tappar tråden eller backar ur.

3. Se till att kunden kommer tillbaka och att de rekommenderar er till vänner och på nätet

– Leverera rätt produkter snabbt

– Ge bra kundsupport

– Svara snabbt och vara generös vid klagomål och reklamationer

Lycka till med julhandeln !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *