I ett antal år i Designstationen och nu även i nystartade iGoMoon så är vi ständigt behov av att ha all information om våra pågående projekt tillgängliga. Detta är en serie som handler om hur man lever oct arbetar på enklaste, billigaste och säkraste i molnet.
Basecamp
Enligt 37signals, är Basecamp världens mest populära webbapp för lagring, koordinering och projektledning av ditt företags projekt, todos, diskussioner och beslut. Och detta är på många sätt korrekt.
Varför använda ett projekthanteringssystem i molnet:
- Alla är ständigt uppdaterade med den senaste informationen
- Alla vet var allt finns
- Ingenting försvinner
- All information på ett ställe
- Mycket, mycket färre email
- Billigt
- Säkert
Vad kan Basecamp göra?
- En översikt över alla projekt på ett ställe
- Att-göra-listor
- Filer och dokument
- Meddelanden
- Kommentarer
- Projektgruppen, kunder och underleverantörer tillsammans på ett ställe
- Kalender
Se den nya Basecamp in action
[youtube]Fcw0JGFvYUM[/youtube]
Varför valde vi Basecamp?
Det finns ett antal liknande webbappar på marknaden och efter att ha testat ett 20-tal föll valet på Basecamp mest på grund av känslan av att det verkligen fungerar smidigt och att det verkligen är genomtänkt och användarvänligt. Att priset är kanonbra och att det finns många färdiga kopplingar till andra system och plugins är verkligen ett plus i kanten.
Vilka alternativ finns på marknaden?
Jag har hittat ett verktyg som i stora drag liknar Basecamp och verkar vara minst lika bra är Apollo som ägs och utvecklas av italienska Applicom. Mer om Apollo hittar du här www.apollohq.com.
Vill du läsa detta blogginlägg på engelska?
Nu är det din tur! Hur jobbar du med projektledning online och offline?
Uppdatering 1:
Hittade även Podio och Asana, båda verkar kanon och klart värda att testköra.
Leave a Reply