Den 7:e maj sker en smyglansering av Fruugo, e-handelssajten som har lovat att ”göra för e-handeln vad Google gjorde för sök” och att riva valutabarriärer för att underlätta e-handel till hela Europa. Bolaget grundades 2006 och utvecklingsarbetet har dragit ut på tiden.
Nu berättar grundarna mer detaljerat för E-handelstrender om hur det europeiska nätvaruhuset Fruugo kommer att fungera. Rent praktiskt ska e-handlaren skicka information om sina produkter via ett särskilt flöde som hanteras av Fruugo och som i sin tur sköter betalningarna samt översätter produktbeskrivningarna till de språk som sajten riktar sig till. För det jobbet tar Fruugo ut en avgift på ordervärdet mellan nio och femton procent. Det är e-handlaren själv som skickar ut varorna och hanterar eventuella returer. Hos e-handelsleverantörerna Jetshop, Panagora room och Litium kan e-handlarna få färdiga kopplingar till Fruugo.
Först i höst kommer Fruugo att marknadsföra sig publikt i större reklamkampanjer. Planerna framåt är att butiken ska släppas i Beneluxländerna, Danmark, Storbritannien, Tyskland och Spanien. Och ägarna har satsat mycket pengar i Fruugo. Enligt uppgift hela 300 miljoner kronor.
De 25 svenska e-handlare som har anslutit sig till Fruugo är främst mindre och medelstora. Den största svenska nätbutiken som är med är Bonnierägda Discshop, uppger E-handelstrender.
Källa: Internetworld
Leave a Reply