Varannan konsument som ska handla på nätet rangordnar e-handelssajtens egen sökfunktion som viktig för att hitta information inför ett köp. En funktion som endast 22 procent av e-handelsföretagen erbjuder på sin webbplats. Detta framgår av Posten och HUI:s e-barometer för Q2 2009.
Den allra viktigaste support- och servicefunktionen på webbplatsen är möjligheten till mailsupport, som hela 91 procent av företagen erbjuder och 58 procent av konsumenterna anser är viktigt. Den stora skillnaden uppmäts däremot i sökfunktionen på webbplatsen som konsumenterna uppskattar i stor utsträckning, men endast drygt var femte näthandlare erbjuder.
– Vi som handlar på nätet vill hitta informationen snabbt, vi letar information direkt på google och söker de produkter vi vill handla direkt på företagets hemsida. Sökfunktionen är helt enkelt användarvänlig och värd att överväga för det e-handelsföretag som ska se över sin sajt, säger Arne Andersson, affärsutvecklare inom distanshandel på Posten.
Hela 34 procent av konsumenterna säger dessutom att de brukar söka information inför ett köp direkt på kända produktvarumärkens hemsida.
För mer information, se e-barometern för Q2 2009 eller kontakta [email protected]
Fem i topp, konsument.
Viktiga support- och servicefunktioner för information inför ett köp:
1. Mailsupport 58%
2. Sökfunktion 50%
3. Telefonsupport 43%
4. Frågor & Svarsfunktion 39%
5. Chatt-funktion 12%
Fem-i-topp, företag
Vilka alternativ för support och kundservice erbjuder ni?
1. Mailsupport 91%
2. Telefonsupport, kontorstid 76%
3. Frågor & Svar-funktion 28%
4. Sökfunktion 22%
5. Telefonsupport, dygnet runt 12%
Leave a Reply