För några veckor sedan slutade webbutiken Kameraexperten.se att skicka ut ordrar. Massor av kunder har nu gjort beställningar som de har betalat utan att få sin varor. Just nu skrivs det väldigt mycket om detta och jag läste just detta som hänger ut syndabockarna. Vi ställer oss nu frågan vad man som butiksinnehavare och som kund kan göra för att slippa hamna i en sån här situation.
Som kund finns det mycket man kan göra:
– Kontrollera företaget du handlar från innan på tex Alla Bolag.
– Välja att betala mot faktura, du är då säker på att du får din vara innan
du betalar.
– Läs mer på Konsumenternas Bank- och Finansbyrå webbplats.
Som butiksinnehavare kan man till exempel:
– Erbjuda flera olika betalsätt.
– Vara noga med att visa all viktig information i butiken så att kunderna
känner sig trygga.
– Använda SSL-certifikat då känslig information skickas.
– Samarbeta med välkända och trovärdiga leverantörer.
– Certifiera sig enligt “Trygg Ehandel” (Mer information om olika
certifieringar kommer under våren).
Det är trisst när sånt här händer och det är många som blir drabbade.
Leave a Reply