Storsvindel i e-handelsbranschen

Posted by:

|

On:

|

, , ,

För några veckor sedan slutade webbutiken Kameraexperten.se att skicka ut ordrar. Massor av kunder har nu gjort beställningar som de har betalat utan att få sin varor. Just nu skrivs det väldigt mycket om detta och jag läste just detta som hänger ut syndabockarna. Vi ställer oss nu frågan vad man som butiksinnehavare och som kund kan göra för att slippa hamna i en sån här situation.

Som kund finns det mycket man kan göra:
– Kontrollera företaget du handlar från innan på tex Alla Bolag.
– Välja att betala mot faktura, du är då säker på att du får din vara innan
du betalar.
– Läs mer på Konsumenternas Bank- och Finansbyrå webbplats.

Som butiksinnehavare kan man till exempel:
– Erbjuda flera olika betalsätt.
– Vara noga med att visa all viktig information i butiken så att kunderna
känner sig trygga.
– Använda SSL-certifikat då känslig information skickas.
– Samarbeta med välkända och trovärdiga leverantörer.
– Certifiera sig enligt “Trygg Ehandel” (Mer information om olika
certifieringar kommer under våren).

Det är trisst när sånt här händer och det är många som blir drabbade.

One response to “Storsvindel i e-handelsbranschen”

  1. Greger Avatar

    Man kan också sedan 2007 certifiera sig hos ehandelscertifiering.se

    Vi har funnits sedan 2007 och är pådrivande för en säker e-handel i Sverige – såväl tekniskt och säkerhetsmässigt. Genom att ha kostnadsfri certifiering och provmånad och lägsta månadskostnad passar detta alternativ vi även för nya och mindre e-handlare.

    Våra certifierare följer dagligen den finansiella situationen för alla certifierade ehandlare/e-butiker. Det gäller såväl riskprognos från UC samt händelser – exemplevis styrelseförändringar.

    Dessutom kan konsumenten i nätbutiken, genom att klicka på den datummärkta certifieringssymbolen, framföra klagomål direkt till certifieraren vilket vi bevakar dagligen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *