Tips för en vinnande e-handel

Posted by:

|

On:

|

, , ,

För att en e-handel ska växa sig stor och bli lönsam är det givetvis viktigt att affärsidén ligger rätt, att ägarna/ledningen har den rätta entreprenörsandan, och inte minst att kostnaderna hålls så låga som det går genom automatisering och effektivisering.

Men det som de flesta e-handlare tycker är roligast är turligt nog också det som är allra mest centralt – att vinna nya kunder och att öka försäljningen!

Det här är mina fem viktigaste tips för en vinnande e-handel:

1. Se till att kunderna hittar din butik.
Använd ALLA metoder du kan komma på – inte bara den enklaste eller den du tror mest på.
– Bästa effekten per krona/timme är om du kan få en journalist att skriva om butiken och om dig själv.
– Var också din egen journalist och lägg in bra info och inlägg i relevanta ”communities” och bloggar.
– Annonsera förstås – men dyrt – så följ hela tiden upp vilka annonskanaler som är bäst: Hur ökar omsättningen per satsad krona på Sökmotorannonser, Banners, Radio, TV, Tidningar, Direktreklam i olika kanaler. Prova dig fram – lås inte fast dig i det du råkade börja med.
– Kom högt (högst upp) på Googlesökning när någon letar dina varor – Sökmotoroptimera. Du kan faktiskt göra mycket själv genom att läsa tips och inlägg på detta forum:  www.seo-forum.se

2. Se till att besökarna får förtroende för butiken när de väl kommit dit
Är din butik och ditt varumärke nytt och okänt måste du göra kunden trygg i att handla i just din butik. Berätta historien om butiken, dig själv och personerna i butiken på sidan ”om oss”, helst med foton . Kom ihåg att ha väl synlig och tydlig kontaktinformation med telefon, mail och postadress.
På frågan “Vilka faktorer är viktigast för att du ska vilja handla på en internetsajt?” är det vanligaste svaret  (62%) ”Att siten känns seriös” (HUI e-handelsbarometern Q1 2009:  www.hui.se/web/E-barometern.aspx).
Allra bäst effekt får du om du kan du visa att en oberoende part har bedömt företaget och webbutiken som säker och pålitlig. En certifiering ökar konverteringen av nya besökare till kunder och också omsättningen för återvändande kunder, något som många handlare har upptäckt, se exempelvis: www.ehandelscertifiering.se/referenser.php

3. Se till att det är lätt att hitta varor och priser
Lägg säljande varor/priser på förstasidan, gör det lätt att söka på ALLA tänkbara sätt, bilder, kategorier, produktnamn, tillverkarnamn, nyheter och ALLTID med hela priset angivet och med utförliga produktbeskrivningar ett klick under de kortfattade.

4. Se till att det är lätt att lägga varor i korgen, se alla villkoren och att betala i kassan
Tänk dig två e-handelsplatser som erbjuder samma produkt till samma pris, men på den ena e-handelsplatsen så möts besökaren tidigt av en ruta som tydligt visar “4 dagar leveranstid” “49 kr i frakt” och alternativen “VISA/MASTERCARD/FAKTURA etc. På den andra e-handelplatsen behöver du klicka 3-4 gånger och scrolla dig till de olika avsnitten som berör leverans, fraktkostnad, och får då total kostnad, betalningsalternativen och leveransvillkoren först vid själva kassan. Vilken e-handelsplats hade du valt?

5. Se till att kunden vill komma tillbaka en gång till, och en gång till, och kundens kompis.
Leverera rätt produkter i rätt tid
Ge bra kundsupport
Svara snabbt och vara generös vid  klagomål och reklamationer

Lätt som en plätt?

One response to “Tips för en vinnande e-handel”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *