Tummen upp för hårda paket

 In Logistics, Swedish

Fler undersökningar visar att e-handeln trotsar lågkonjunkturen och fortsätter att öka. Senast ut är Postens årliga rapport, som bland annat visar att nätshoppare tenderar att handla både mer och oftare på nätet idag, än för bara några år sedan.

Under 2008 omsatte webbhandeln över 25 miljarder kronor och den tar allt mer av den totala detaljhandelns omsättning. Anledningen till den starka tillväxten är främst trenden att allt fler svenskar i åldern 15-49 år handlar oftare på nätet, minst en gång per månad.

Nästan hälften av alla som har handlat på nätet har köpt kläder eller skor och drygt 3 av 10 har köpt hemelektronik. Det främsta skälet till att handla på nätet är att det finns ett större utbud, är billigare och bekvämare och undersökningen visar också att de flesta planerar sina inköp noga; de är inne på prisjämförelsesajter, tittar på varorna i traditionella butiker, bläddrar i fysiska kataloger och läser andra konsumenters omdömen på internet. Samtidigt sker många impulsköp; fyra av tio i Postens undersökning uppger att de har gjort ett impulsköp på nätet.

För första gången sedan undersökningen startade är det också populärast att få sms-avi, som information om att en beställd vara finns att hämta upp hos ett utlämningsställe.

Läs hela rapporten här

Källa: Posten

Recommended Posts

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.